Bijna iedereen zal bekend zijn met het Zeemuseum in Vledder, een plek waar je zo’n museum niet verwacht. Het verhaal van de stichtster, mej. Warners, is nog steeds springlevend, dat blijkt wel uit het volgende: in 2026 bestaat Miramar Zeemuseum 60/70 jaar en dat willen wij graag op een bijzondere manier vieren.

In 2026 viert Miramar haar 60-jarig bestaan in Vledder en 70-jarig bestaan als museum an sich. Het is allemaal begonnen met mej. Warners en haar liefde voor verzamelen. Veel bezoekers hebben haar nog persoonlijk gekend en dat levert vaak leuke en bijzondere anekdotes op. Juffrouw Warners was namelijk niet bepaald een ‘doorsnee vrouw’ en zeker voor haar tijd een opvallende dame.

Wij willen graag de verhalen over mej. Warners optekenen om haar in 2026 in ons museum extra in het zonnetje te zetten. Wil je met ons een grappig of voor mej. Warners typerend verhaal delen, dan kun je dat op de volgende manieren doen:

Per mail: info@miramar-zeemuseum.nl

Per brief naar: Miramar Zeemuseum, Vledderweg, 25, 8381 AB Vledder.

Is dit de eerste keer dat je hoort van deze bijzondere vrouw, die ook behoort tot de ‘1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis, dan volgt hier een samenvatting.

De  fascinatie voor schelpen begint in 1955 als mej. Jeanne Warners ‘een uiterst teer maar wondermooi schelpje’ vindt op het strand van Mallorca: de Stekelhoorn. Getroffen door de schoonheid begint ze schelpen te verzamelen. Haar verzamelwoede leidt tot het ontstaan van Miramar Zeemuseum, eerst in haar ouderlijk huis in Oosterbeek en sinds 1966 in Vledder.

In de vaste expositie wordt het verhaal verteld van deze unieke en excentrieke dame, of zoals ze zichzelf noemde ‘een zwerfster’. Alleen op reis in de jaren vijftig, dat was zeker voor een vrouw heel ongebruikelijk. Toch deed mej. Warners dat. Van haar vele reizen naar meer dan tachtig landen keerde ze terug met bijzondere verhalen en koffers vol schatten uit de zee. In de Wunderkammer (Rariteitenkabinet) van Miramar Zeemuseum vind je een groot deel van haar uitgebreide collectie schelpen, vissen, krabben, zeesterren en zee-egels.

Inmiddels is niet alleen de collectie van mej. Warners in het museum te bezichtigen, maar biedt Zeemuseum Miramar elke twee tot drie jaar ook een wisseltentoonstelling met interessante onderwerpen. Sinds dit jaar is dat de bijzondere en druk bezochte tentoonstelling ‘Oog in oog met de walvis’.  Met als hoogtepunt een skelet van een dwergvinvis en een orkaschedel, die beiden zijn uitgeleend door Museum Naturalis in Leiden. Voor kinderen valt in Miramar van alles te beleven, zoals het volgen van een speurtocht of het knutselen van een eigen schelpenmonster. Verder biedt Miramar een uitgebreid assortiment van sieraden, schelpen, knuffels en thee in de museumwinkel en is er de mogelijkheid om iets te nuttigen in ons museumrestaurant.

Tijdens de meivakantie gelden aangepaste openingstijden.

Maandag:
Dinsdag: