Basisonderwijs onderbouw groep 1 t/m 4

 

Zoeken in de Vloedlijn

Wat is er fijner om op een warme zomerdag naar het strand te gaan of op een mooie herfstdag lekker langs het strand te wandelen om uit te waaien!

Dan is het natuurlijk prachtig om op het strand op zoek te gaan naar allerlei schatten die zijn aangespoeld. Vooral na een flinke storm kun je langs de vloedlijn prachtige vondsten doen.

In deze interactieve les komen de leerlingen te weten wat er zoal op het strand te vinden is.
 Als de kinderen zelf iets gevonden hebben op het strand kunnen ze dat meenemen en kan de conservator er iets over vertellen.

Samen bekijken we de vreemde dieren van de zee en wordt er van alles over verteld. Ook mogen de kinderen objecten aanraken.

Leerdoelen:

  • Wat voor aanspoelsels kan je vinden op het strand ?
  • Wat voor dieren zijn deze aanspoelsels ?
  • Waar leven deze dieren in de Noordzee?
  • Wat is het nut van deze diersoorten?

Kerndoelen:

Kerndoel 2:
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 12:
De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.

Kerndoel 40: 
De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.

Soort les: Onderzoekend